Blogeja on nykyään jumalaton, suorastaan hengästyttävä määrä. Niitä on laidasta laitaan: hömppää, muotia, politiikkaa, you name it...Blogien vaikutusvalta on nousujohteessa ja se tuntuu lisääntyvän miltei päivä päivältä. Koko "blogihypetys" on mielestäni erittäin kiinnostava ilmiö, joka kuvaa hyvin aikaamme ja tämän hetkistä maailmaamme. Yksilöllisyys ja omat kokemukset ovat nousseet suureen arvoon ihmisten keskuudessa. Enää ei kuitenkaan riitä, että koetaan mahdollisimman paljon, vaan tänä päivänä niistä on myös kerrottava muille, mahdollisimman laajalle yleisölle. Ja mikäs siihen on sen parempi kanava kuin blogi. Nykypäivän maailmanmenoon kuuluu olennaisesti myös se, että omat mielipiteet on tuotava esiin (keinolla millä hyvänsä) ja mikäpä tähänkään on sen parempi keino kuin oma blogi.

Blogin kautta voi nykyään saada paljonkin huomiota, julkisuutta ja vaikutusvaltaa. Siis ajatella, yhden blogin kautta. Artikkeli Arianna Huffingtonista on hyvä esimerkki vaikutusvaltaisesta ihmisestä blogipiireissä. Hänen vaikutusvaltansa toki ylettyy paljon laajemmallekin kuin vain blogimaailmaan.

Bloggailu on helppoa ja mukavaa ajanvietettä, mutta on ehkä silloin tällöin myös hyvä muistaa bloggailun vaarat. Esimerkiksi työntekijän (oikeastaan missä tahansa yrityksessä työskentelevän) on ihan hyvä miettiä tarkkaan blogikirjoituksiaan, että haukkuuko esimerkiksi pomoaan paikassa, jonne kaikilla ihmisillä on pääsy, myös itse pomolla. Harkitsemattomat ja hetken kiukun puuskassa kirjoitetut tekstit saattavat ennemmin tai myöhemmin päätyä "väärien" ihmisten ulottuville. Vaarallista hommaa... :) Mielestäni myös yritysten johtajien olisi ihan hyvä miettiä, mitä blogissaan kirjoittavat, jos siis blogia yleensäkin kirjoittavat. Johtajan asema ja auktoriteetti saattavat hieman kärsiä, jos hän kirjoittelee blogissaan yksityiselämänsä murheellisista ongelmista tai ihottumasta pakarassaan muistamatta, että blogia pääsevät lukemaan myös hänen alaisensa. Voisin uskoa, että myös työntekijöiden olisi hiukan vaivaannuttavaa lukea kyseisenlaisia asioita pomostaan. Toisaalta, voihan tuollaiset jutut tehdä pomosta myös vähän inhimillisemmän työntekijöiden silmissä, kuka tietää.

Itse luen aika vähän blogeja, oikeastaan vain yhtä muotiblogia luen suhteellisen säännöllisesti. Ei aika oikein riitäkään muiden kirjoitusten ja "kaiken maailman ajatusten" lukemiseen. Joskus mietinkin, että miksi edes luen jotakin blogia, kiinnostaako minua oikeasti? Pitäisikö minua kiinnostaa? Luulevatko ihmiset, että he, heidän ajatuksensa ja mielipiteensä ovat niin mielenkiintoisia ja niin tärkeitä, että sitä varten pitää perustaa blogi, jotta kaikki pääsevät tyydyttämään "uteliaisuutensa" itse henkilöitä ja heidän mielipiteitään kohtaan? Kyllähän jotkut kirjoittavat kai ihan vain itseäänkin varten, selvittääkseen ajatuksiaan tms., mutta miksi se sitten pitää tehdä julkisesti? Ei se minua haittaa tai häiritse, mutta ihmettelenpä vain...Luulenpa, että tekstin tuottamisen ja sivuston suunnittelun kurssin aikana tulen lukemaan useitakin blogeja (joita on varmasti kiinnostavaa lukea), yllätys yllätys. :)

Välillä blogitouhu vähän naurattaa, välillä ihmetyttää ja välillä se tuntuu ihan fiksulta jutulta. Se kuvaa aikaamme. Ja tässäpä itsekin blogia kirjoittelen... :)